Valorile turistice ale judeţului Covasna văzute într-un mod diferit, prin ochii englezilor
Joi, 6 iunie 2013În judeţul Covasna puţini sunt cei care sesizează potenţialul turistic al satului tradiţional secuiesc: potrivit redactorilor englezi ai blogului The Healing Sources, pâinea cu untură şi ceapa verde pot deveni principala atracţie a regiunii.
În judeţul Covasna puţini sunt cei care sesizează potenţialul turistic al satului tradiţional secuiesc: potrivit redactorilor englezi ai blogului The Healing Sources, pâinea cu untură şi ceapa verde pot deveni principala atracţie a regiunii.
Doi fotografi şi doi jurnalişti din Marea Britanie au sosit în judeţul Covasna, cu scopul de a identifica locuri naturale cu calităţi terapeutice, funcţionale şi astăzi. Pe parcursul călătoriilor efectuează vizite în 12 ţări europene, de la Marea Baltică, până la Marea Neagră cu scopul de a prezenta locuri necunoscute turiştilor englezi, în cadrul unei publicaţii de turism.
Membrii grupului au vizitat unitatea de îmbuteliere a apei minerale de la Vâlcele, mofetele de la Covasna, sauna şi bazinul în aer liber de la Peteni, precum şi o gospodărie rurală. Între timp au dezvăluit şi faptul că, anul trecut, cu ocazia târgului internaţional de turism de la Londra, au făcut cunoştinţă cu Albert Zoltán, reprezentantul Asociaţiei pentru Dezvoltarea Turismului în judeţul Covasna. El a fost cel care i-a convins de faptul că judeţul Covasna este o destinaţie care poate constitui un obiectiv important al turismului wellness.
În opinia fotografului Christian Banfield, o mare parte a societăţii occidentale s-a plictisit de tratamentele spa scumpe, bazate pe spectaculozitate şi materiale artificiale. Am avut informaţii despre locurile din Europa de Est, am decis să venim personal pentru a evalua regiunea. Ceea ce am văzut, considerăm că este ceva minunat: resursele locale sunt copleşitoare, arhitectura este fascinantă, iar tratamentele sunt tradiţionale.
„Nivelul profesional este deosebit de ridicat” – a spus conducătorul proiectului, Sophie Benge. „Wellness-ul constiuie tema noastră, deci acesta va apărea şi în carte. Posibil că acesta nu este un subiect care să prezinte interes pentru toţi turiştii, dar noi am venit aici cu acest scop categoric.”
„Consider că putem aştepta la o reacţie pozitivă: şi fotografiile arată că aici există o sumedenie de locuri cu frumuseţi impresionante şi originale. Aici am întâlnit acea doamnă bătrână care stă la 10 km de aici (de la Zăbala – obs. red.). Are o sursă proprie, producând ea însăşi cele necesare vieţii, ea îşi pregăteşte băuturile, îşi prepară produsele de carne, ea culege plantele pentru ceai. Poate că mulţi trăiesc în acest mod, dar acest mod de viaţă s-a pierdut în celelalte părţi ale lumii. Acesta este modul simplu de viaţă sănătoasă pe care localnicii îl duc şi care s-a pierdut în procesul de globalizare” – a continuat Christian.
„Când vorbim de turism, fiind o temă specifică, nu ne gândim doar la acele lucruri care fac parte din viaţa de toate zilele. Nouă însă, mofetele, izvoarele carbogazoase ne ating sufletul, mai ales pentru că venim din oraşe mari. Când vezi cum trăiesc oamenii de aici care îşi culeg zarzavaturile din grădinile lor, să fii părtaş la această experienţă este un sentiment care îţi încălzeşte sufletul şi care este în totală contradicţie cu acea experienţă pe care o trăim când cumpărăm alimentele din hipermarketurile din oraşele mari, neavând cunoştinţă de provenienţa lor. Un astfel de produs turistic ar putea constitui baza unui pachet pentru gastroturism: turiştii ar fi recunoscători dacă ar avea posibilitatea de a vedea modul în care se prepară caşcavalul, ar putea învăţa din această experienţă. Dacă căutăm exemple prin care dumneavoastră aţi putea atrage vizitatori în judeţ, aş evidenţia bazinele de ape minerale naturale, cum este cel de la Peteni. A fi acolo şi a simţi natura, să petreci 3–5 ore într-una dintre aceste locaţii, este o experienţă care merită în sine călătoria. Clienţii interesaţi de wellness caută acest tip de experienţă. Trendul din 2013 al Spa-Finder, unul dintre cele mai importante organizaţii ai industriei Spa, şi-a fixat ca obiectiv identificarea acestor locaţii. Dacă combinăm cele de mai sus, vom găsi o destinaţie turistică unică care poate atrage mulţi turişti” – a spus Alla Sokolova, cealaltă redactoare a publicaţiei.
„Din ceea ce am constatat aici reiese că centrele spa şi wellness aparţin nu numai acelora care îşi pot permite călătorii cu destinaţii scumpe. Aici, aceasta reprezintă o experienţă obişnuită care este gratuită în mare parte. Te duci, iei cu tine un flacon din plastic şi-l umpli cu apă minerală. La fel se procedează şi în Lituania şi Estonia. Mai la vest, situaţia este diferită: oamenii consumă alimente denaturate, suferă de supraponderală cronică. Această regiune este un exemplu minunat despre cum se poate păstra sănătatea, doar că nu o cunoaştem pentru că nu este promovată suficient” – a conchis Christian.
Publicaţia va ieşi de sub tipar în luna februarie a anului 2014, până atunci câteva detalii ale raportului sunt accesibile la adresa http://thehealingsources.com/. Echipa poate fi contactată pe site-ul Facebook, la adresa https://www.facebook.com/TheHealingSources.